O integracji sensorycznej

ficznymi trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia, w przypadku: zaburzeń percepcji wzrokowej, zaburzeń percepcji słuchowej, zaburzeń orientacji przestrzennej, zaburzeń małe

O integracji sensorycznej

Terapia IS może być stosowana

Zalecenia do stosowania terapii IS

Terapia IS może być stosowana w przypadku następujących chorób i dysfunkcji:

1. Zaburzenia związane ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia, w przypadku:

zaburzeń percepcji wzrokowej,
zaburzeń percepcji słuchowej,
zaburzeń orientacji przestrzennej,
zaburzeń małej motoryki.

2. FAS, w przypadku:

nieprawidłowego czucie w jamie ustnej u niemowląt,
osłabionego lub wzmożonego napięcia mięśniowego,
nadwrażliwości na dźwięk i światło,
nadpobudliwości,
krótkiego czasu skupienia uwagi,

3. Autyzm/zespół Aspergera, w przypadku:

zaburzeń mowy,
słabej modulacji sensorycznej (dotyk, propriocepcja, przedsionek),
słabej kontroli posturalnej (niskie napięcie mięśniowe, słaba równowaga),
słabego planowania ruchu, ideacji i organizacji zachowania.

4. Zespół Downa, w przypadku:

obniżonego napięcia mięśniowego,
poszukiwań wrażeń proprioceptywnych,
opóźnionego rozwoju kontroli posturalnej,
trudności z odczuwaniem położenia części swojego ciała,
problemów z obniżoną reakcją na bodziec, dyskryminacją dotykową,
opóźnienia w rozwoju funkcji wzrokowych,
opóźnienia rozwoju mowy.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Terapia_integracji_sensorycznej


Rehabilitowanie dzieci

Nasze dziecko to skarb, który dostaliśmy z nieba, dlatego każdy rodzic, zdając sobie sprawę z tego, jak wielkie zadanie przyjął na siebie wie, że powinien zrobić wszystko, by swojej latorośli niczego nie zabrakło. Z tego powodu też rehabilitacja dzieci okazuje się dla wielu młodych ludzi koniecznym krokiem w stronę prawidłowego rozwoju. Dobrze jest się postarać o to, by w razie konieczności nasze dziecko trafiło w ręce profesjonalnych fizjoterapeutów, którzy doskonale wiedzą, jak jemu pomóc i nie zaszkodzić. Na pewno ważne jest nie tylko podejście specjalistów, ale także i nasze. Wspierajmy swoją pociechę, motywujmy do podejmowania trudów rehabilitacji i nigdy nie dopuśćmy do tego, by za szybko z niej zrezygnowało.


Dziecko takie może zareagować na bodźce

Terapia integracji sensorycznej (terapia IS, terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego) ? terapia prowadzona w specjalistycznych gabinetach dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sygnałów płynących z otoczenia, mająca na celu przywrócenie prawidłowej pracy zmysłów w celu płynnego codziennego funkcjonowania1.

Jeśli przetwarzanie zmysłów przebiega nieprawidłowo, wówczas mózg nie może pełnić swojej najistotniejszej funkcji ? integracji wrażeń sensorycznych. Dziecko takie może zareagować na bodźce znaczącym, spójnym zachowaniem. Może mieć trudności z wykorzystaniem informacji sensorycznych do zaplanowania i przeprowadzenia działań. Terapia IS jest procesem, w odróżnieniu od aktywności sensomotorycznych, czyli ćwiczeń bazujących na różnych bodźcach zmysłowych, które można włączać do terapii innych niż terapia IS, np. terapii logopedycznej, pedagogicznej itp. W trakcie terapii IS podąża się za potrzebami i aktywnością dziecka, dlatego nie jest możliwe wcześniejsze przygotowanie konspektu sesji terapeutycznej.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Terapia_integracji_sensorycznej



© 2019 http://refluks.net.pl/